Internätet

Tips till dig som ska jämföra assistansföretag

Tips till dig som ska jämföra assistansföretag

Att välja assistansföretag när man blivit beviljad personlig assistans kan kännas svårt – det finns mycket att välja bland, både stora och små aktörer, och det finns dessutom mycket annat som kan skilja dom åt. Inför valet är det klokt att kolla runt och jämföra – men vad är det egentligen man bör kolla upp? Nedan följer några tips för dig som står inför det stora valet.

Stort eller litet assistansföretag

Idag finns mängder av assistansföretag runt om i landet och det finns både stora och små att välja bland. Det ena behöver inte vara sämre än det andra men det är viktigt att fundera på vad man tror kommer att passa en själv bäst. Dom riktigt stora företagen arbetar mer eller mindre rikstäckande och fördelen med dessa är att dom ofta har en bred kompetens, så som egna jurister.

Fördelen med dom mindre företagen är att man kan välja ett som finns lokalt och man kan därmed knyta en annan kontakt om man tycker att det känns viktigt. Ett bra första steg i jämförelsen av assistansföretag är alltså att kolla upp dess storlek.

Anledning till uppstart

En annan viktig sak att kolla upp och jämföra dom olika företagen emellan är varför företaget startades. Alltså – vad var syftet och visionen? Tyvärr finns en del aktörer i branschen som är aktiva enbart för att göra en så stor vinst som möjligt och där med bryr dom sig inte så mycket om att leverera varken en bra eller personlig assistans.

Ett bra tips är att träffa olika assistansföretag i ett personligt möte och ställa frågor som känns viktiga och därmed se vad magkänslan säger. Låt någon ansvarig berätta om företaget men låt dom absolut inte ligga på i det avseendet att skriva ett avtal på studs!

Anställda som referenser

En bra sak att kolla och jämföra för den som är på jakt efter ett assistansföretag är om det finns möjlighet att få ta kontakt med anställda för att be om referenser. Vad ska man fråga om då? Några förslag är:

  • Löner
  • Semester
  • Scheman
  • Utbildning
  • Arbetsmiljö
  • Arbetsledning

Hur personalen har det kan i sin tur även påverka brukaren så se till att välja ett företag med nöjda anställda!

Ett annat tips är att fråga brukare som finns hos dom olika företagen. Även dessa kan berätta hur dom upplever alltifrån kommunikation till verkställande av insatser från företaget.