Ecco är kanske en av Sveriges mest populära skobutiker. Kanske väljer de flesta att köpa skorna i butik fysiskt – de finns ju på väldigt många ställen i landet – men det är absolut inte ovanligt att man även handlar Ecco-skor på nätet. Som alltid när man handlar på nätet bör man blicka över köpevillkoren. Det här gäller särskilt när man handlar saker som kläder eller skor, som kanske inte passar en så som man har förväntat sig. Hos Ecco finns köpevillkoren tydligt utskrivna på deras hemsida.
Returpolicy
För den som vill returnera ett par skor från Ecco är det bra att känna till att det kan ta lite tid, eftersom lagret finns i Polen. Ungefär 10 dagar tar det för dem att emot de skor som du vill returnera. I paketet som skorna kom i finns en förbetald returetikett som används för ändamålet. Kom bara ihåg att skriva ned ditt sändningsnummer på returetiketten – det fungerar nämligen som ett kvitto om något skulle ske med skorna under transporten.
Om beställningen
När beställningen väl är gjord och den är bekräftad av Ecco, kan den inte ändras. För den som vill annullera sin beställning behöver man istället alltså returnera skorna (läs ovan) så fort som möjligt.
Vad gäller själva statusen på beställningen kan det relativt enkelt kontrolleras. När du får en bekräftelse på ditt köp ges du också ett spårningsnummer som gör att du kan se var skorna befinner sig för tillfället. Du får även en bekräftelse på mejlen när dina skor har lämnat lagret. Deras mål är att skicka iväg skorna samma dag som du beställer, men det är inte alltid möjligt. De säger att du kan räkna med att få dina Ecco-skor inom fyra till fem dagar efter att beställningen är gjord.
Rabattkoder
Den som har rabattkoder kan enkelt slå in dessa i kassan vid slutet av köpprocessen. I vissa fall går samma kod även att använda för andra beställningar, men titta på villkoren för koden för att vara säker. Rabattkoden påverkar inte returrätten, förutom att beloppet för återbetalningen anpassas till den rabatterade summan. En ny rabattkod ges inte vid returer.