Sökmotorer används dagligen av miljontals människor. Även vid besök till webbutiker man kan den exakta adressen till är det vanligt att använda sig av Google, Bing samt andra valmöjligheter som står till buds. Att sökoptimera sin webbplats och få ökad ranking i SERP kan bidra till betydligt högre trafik. Är webbplatsen dessutom rätt utformad kan man nå en bra konvertering med intäkter som direkt följd.
SEO för organisk trafik
Att köpa synlighet genom annonsering är en taktik som många använder sig av. Antingen som fristående strategi eller som ett komplement till traditionell sökmotoroptimering. Den som står i valet och kvalet kan känna sig villrådig i fråga om vad som egentligen ger bäst resultat.
Köpt annonsering ger en direkt synlighet. Nackdelen är att man får betala för varje besök. Har man en svag konvertering på webbplatsen kan man snabbt bränna en annars väl tilltagen marknadsföringspeng. SEO är å andra sidan ett arbete som kräver tålamod. Fördelen är att man kan nå toppositioner i sökresultaten där man inte betalar för sina besök. Det är därmed också en skalbar modell som kan bära sig under längre tid. Det är inte ovanligt att man använder sig av annonsering under tiden man arbetar med SEO för webbplatsen. På så vis kan man få både direkt och långsiktig exponering.
Här finns exempel på företag som jobbar med sökmotoroptimering för diverse branscher och tjänster.
Sökord
En sökordsanalys går ut på att identifiera vad för affärsdrivande ord som används vid sökningar efter en specifik tjänst. För att nå önskade resultat är det viktigt att man syns på rätt ord. Vanligt är att satsa både på exakta sökord, men också på ”longtail” vilket är fraser och kontextuella uttryck. Det går att spara en hel del arbete och engagemang på att göra denna analys grundligt. Det minimerar också kostnader för eventuella snedsteg vid satsning på fel ord.
On page Off page
Inom sökmotoroptimering gör man skillnad på on page SEO och off page SEO. Det förstnämnda handlar om hur man anpassar och förbättrar webbplatsen. Allt ifrån kod till struktur, servertid, scripts och cache går in under detta begrepp. Off page är istället arbete som utförs externt. I synnerhet gäller det länkar vilka är en start faktor vad gäller ranking och synlighet i diverse sökmotorer.