Att synas är viktigt oavsett vilken bransch man verkar inom. Både digitalt och i fysiska rummet är exponering någonting som kan ha en stor inverkan på vilken aktivitet man har i sin verksamhet. Det finns en rad olika strategier för att synas optimalt och rollups har visat sig höra till de mer uppskattade formerna av varumärkessynlighet. Vid event och mässor är det få marknadsföringsprodukter som kan mäta sig med en färgstark rollup. De har en förmåga att träffa rätt nästan oavsett sammanhang. I förlängningen har detta inneburit ett ökat intresse av att köpa in dessa artiklar. En motsvarighet som många gånger kan fungera lika bra är beachflaggor vilka med fördel används utomhus och i samband med offentliga tillställningar. Även här kan rollups fylla sin funktion, men de är inte lika stadiga vid blåst eller tufft väder. Inomhus verkar det dock inte finnas någonting som kan utmana dessa i effektivitet.
Kvalitetsrollups
Någonting värt att tänka på när man sitter med inköp av marknadsföringsprodukter, är att kvalitet syns. Det är stor skillnad på marknadsföringssatsningar där man sparar mer än man vinner. Förvisso kan man komma undan med billiga material och färger, men resultatet blir också därefter. Dagens rollups använder rolltex som typmaterial. Detta är hållfast och har en förmåga att se bra ut under lång tid. Vikten av rolltex är 370g/m2 vilket tydligt signalerar att det är ett material som kan stå emot många användningstillfällen och belastningar.
Kassetten ur vilken man drar upp sin rollup är med fördel i aluminium. Detta ger en lättare vikt och en större användbarhet för den som är ansvarig under evenemanget där man önskar synas. Med en sådan sammansättning blir vikten bara 3,4 kilo och därmed jämförbar med vilken väska som helst. Naturligtvis väger det in om man vill satsa på en rollup i större format än de som vanligen används. Det går att anpassa höjden omkring 60 cm vilket också har inverkan på frågan om vikt.